(یوحنا ۱۷:۳).
شایان توجّه است که دو آیۀ اول از باب اولِ کتاب مقدس حاکی از سه شخصیتیِ خدایِ واحدِ حقیقی می باشند:
در این آیات کلمۀ خدا (الوهیم) مرّکب است، و در آیۀ بیست و ششمِ این باب، کلمۀ ما دو بار تکرار شده است!
در مورد وحدانیت خدا و سه اقنومِ پدر، پسر، و روح القدس، بیشتر از هر مطلبِ دیگرِ در مسیحیت، از طرف مسلمانان و حتی مسیحیانِ سوال می شود. اینک به بعضی از سوالات مطابق حقایقِ کتاب مقدس پاسخ می دهیم:
سوال: ما مسیح را به عنوان پیامبرِ خدا قبول داریم، ولی پسرِ خدا بودن او را بدون اثبات، قبول نمی کنیم.
جای بسی تعجب است که این دوستان، وجود خدا را بدون اثبات قبول دارند، ولی در مورد پسرِ خدا بودنِ عیسیِ مسیح شک دارند. به نظر می رسد که علت این باشد که خدا در زندگی آنان منبعِ قدرت و قوت، و منشاء خیر و برکت بوده، و بارها نیکی و رحمانیت او را احساس نموده اند. نه تنها این بلکه از مشاهده شگفتیهای آفرینشِ کائنات، موجودات، و دانستنیهای بعضی اسرار خلقت، پی برده اند که این همه عظمتِ خارق العاده، شاهد زنده از وجود خالقی است که: "آسمان جلال او را بیان می کند و فلک از عمل دستهایش خبر می دهد" (مزمور ۱۹:۱).
بنابراین تنها نکته ابهامی که برای ایشان باقی مانده اینست که چگونه می توانند این خالق را شخصاً بشناسند، و با او در رابطه باشند. کتاب مقدس بارها این خالق را مکشوف کرده است که اینک به بعضی از آنها اشاره می کنیم: "در ازل کلمه بود کلمه با خدا بود و کلمه خود خدا بود، از ازل کلمه با خدا بود. همه چیز به وسیلۀ او هستی یافت" (یوحنا ۱:۱-۳). در همین باب می خوانیم: "کلمه انسان شد و در میان ما ساکن گردید. ما شکوه و جلالش را دیدیم شکوه و جلالی شایستۀ فرزند یگانۀ پدر پر از فیض و راستی" (یوحنا ۱:۱۴).باز در این باب می خوانیم "خدا را هرگز کسی ندیده است، پسر یگانه که در آغوش پدر است همان او را ظاهر کرد" (یوحنا ۱:۱۸).
سوال: مفهومِ تثلیث اقدس چیست؟
اگر معجزۀ تولد عیسی مسیح را به دقت مورد مطالعه قرار دهیم، خواهیم دید که در آن، سه اقنوم از الوهیت با هم در کار می باشند: خدا فرشته خود را پیش مریم باکره می فرستد تا این مژده را به او بدهد: "لطف بسیارِ خدا شامل حال تو شده است ... روح القدس بر تو خواهد آمد و قدرت خدای متعال بر تو سایه خواهد افکند. از این رو، این مولود مقدس پسر خدا خوانده خواهد شد" (لوقا ۱:۳۰و۵ ۳). این سه اقنوم از خدا را، تثلیث اقدس می نامند.
هر چند کلمه تثلیث در کتاب مقدس یافت نمی شود ولی مفهوم آن یک در سه و سه در یک می باشد که خود، سرّی از اسرار خداوندی است که انسان با اتکا بر عقل و علم محدود خود، هرگز نمی تواند به مفهوم آن پی ببرد. مگر اینکه از راه ایمان با کلام خدا متحد شویم،(عبرانیان ۴:۲) و با چشمِ ایمان این سه اقنوم را در آن ببینیم! و به دقت طرز کارِ هم آهنگِ خدای واحد را ملاحظه نماییم، و دریابیم که خداوند با قدرت لایزال خود درعینِ حالی که واحد است، دارای سه شخصیت پدر،پسر و روح القدس می باشد.
"چون عیسی تعمید یافت، بی درنگ از آب برآمد. همان دم آسمان گشوده شد و او روحِ خدا را دید که همچون کبوتری فرود آمد و بر وی قرار گرفت. و ندایی از آسمان (خدا) دررسید که "این است پسرِ محبوبم که از او خشنودم" (متی ۳:۱۶و ۱۷).
مسیح قبل از اینکه به پیش پدر برگردد، در فرمان بزرگ خود فرمود: "پس بروید و همه قومها را شاگرد سازید ایشان را به نامِ پدر، پسر و روح القدس تعمید دهید" (متی ۲۸:۱۹). توجه: مسیح نفرمود نامها، بلکه نام!
با توجه به آنچه در بالا گذشت، دیگر کوچکترین شکی باقی نمی ماند که خدای واحد حقیقی دارای سه جلوه و یا اقنومِ پدر، پسر و روح القدس است، که در پسر یعنی عیسی مسیح بر ما مکشوف شده است!
هرچند کار سه اُقنومِ خدا با هم متفاوت است، ولی چنانکه دیدیم اغلب با هم در کار می باشند! این حقیقت به قدری مهم است که در آخرِ وعظ ها شنوندگان را با آن برکت می دهند و مرخص می کنند:
"فیض عیسی مسیح، محبت خدا و مشارکت روح القدس با شما باد آمین"(دوم قرنتیان ۱۳:۱۳).
شایان توجّه:
مثالهایِ زیادی برای فهماندن راز سه در یک، بکار می برند که هیچ یک با واقعیت مطابقت ندارند آب، خورشید ... ولی آدچه بیشتر با واقعیت مطابقت دارد، خودِ انسان است که به شکل خدا آفریده شده و سه در یک است. بدن، روان و روح که هر چند کارشان متفاوت است، همیشه با هم در کار می باشند!