عیسی مسیح در آخرین فرمان بزرگ خود می فرماید: "تمامی قدرت در آسمان و بر زمین به من سپرده شده است. پس بروید و همه قومها را شاگرد من سازید و ایشان را به نام پدر، پسر و روح القدس تعمید دهید و به آنان تعلیم دهید که هر آنچه به شما فرمان داده ام، به جا آورند. اینک من هر روزه تا پایان این دنیا با شما هستم" (متی ۲۸:۱۹-۲۰). مسیح زنده که با مرگ جان نثارانه، و قیام مظفرانه خود از مردگان، تمامی قدرت در آسمان و بر زمین را بدست گرفت، از شاگردان خود، و امروز از هر یکی از ما که پیرو او هستیم، می خواهد که مژده نجات از گناهان و دریافت حیات جاودان بوسیله ایمان به او را، با دیگران در میان بگذاریم. چگونه؟ با به جا آوردن آنچه را که مولای مهربان ما عیسی مسیح زنده، در چهار" فعل" به ما فرمان داد:
فعل اول – بروید - مفهوم رفتن در این جا اینست که با تمام دل و جان و با تمام قدرت و قوت خود، در فکر نجات دیگران باشیم. می دانیم هر کس نمی تواند برود، اگر نمی توانیم برویم و یا اگر یاد نگرفته ایم چگونه بشارت بدهیم، موظف هستیم که با دیگران که از طرف خدا برای دادن بشارت خوانده شده اند، در دعا، و هر نوع کمک مالی که از دستمان برمی آید همکاری نماییم.
فعل دوم - شاگرد سازید - مفهوم شاگردسازی اینست: کسانی که خبر خوش انجیل را می شنوند، تحت تعلیم رهبرانی که حقایق کلام خدا را به درستی تعلیم می دهند قرار می گیرند تا کلام خدا در دلشان جای گیرد. آنوقت روح القدس کلام کاشته شده در دل را، برای دادن تولدی تازه در درون آنان بکار می برد. (هر تولدی، پدر و مادر لازم دارد. تولد تازه روحانی نیز بوسیله روح خدا و کلام خدا انجام می گیرد).
فعل سوم – تعمید دهید – مفهوم تعمید، اعلام یگانگی فکری با مسیح و تصمیم به پیروی از او با اطاعت از کلامش می باشد. در مراسم تعمید، کسی که تعمید می گیرد، در حضور خدا و دیگران اقرار می کند که افکار، امیال و اعمال سابق خود را که از هوسهای ناپاک سرچشمه می گرفتند، با قدرت و هدایت روح القدس، عوض کرده است، و هم اکنون زندگی تازه ای برای خشنودی خدا در او آغاز شده است!
فعل چهارم – تعلیم دهید – منظور از تعلیم در این جا، تعلیم دادن کتاب مقدس نیست، بلکه تعلیم به عمل در آوردن آنچه را که از کتاب مقدس یاد گرفته ایم می باشد! به اصطلاحی دیگر، در این مرحله، شاگرد از استاد خود تعلیم می گیرد که چگونه آنچه را که به او یاد داده است به جا آورد. این تعلیم بسیار مهم است، زیرا آنانی که تعمید گرفته اند، از طرز زندگی و خدمت کشیشان، رهبران و مسیحیان بالغ سرمشق می گیرند! پولس رسول می نویسد: "از من سرمشق بگیرید، چنانکه من از مسیح سرمشق می گیرم " (اول قرنتیان ۱۱:۱). یعقوب رسول در این باره می نویسد: " بر ما معلمان داوری سخت تر خواهد شد " (یعقوب ۳:۱). پطرس رسول در مورد سرمشق گرفتن از مسیح می نویسد: "بر آثار قدمهای وی پا نهید" (اول پطرس ۱: ۲۱).
خدا را شکر که برای انجام این وظایف بسیار مهم، مسیح در آخر فرمانش، وعده می دهد، که تا به آخر با ما خواهد بود. آیا دل در درون ما نمی تپد، وقتی احساس می کنیم که در اجرای فرمان مسیح، هر روز همکار او خواهیم بود! آیا مقامی والاتر از این مقام در دنیا وجود دارد؟
"کلام خدا بی نهایت مصفّی است" مزمور ۱۱۹: ۱۴۰ در پیِ مقالۀ "بگذارید نور شما بر مردم بتابد"، بجا است که در مورد اشتباهاتی که در ترجمۀ قدیم کلام خدا به زبان فارسی دیده می شوند و موجب ضعف کلیسا بوده اند، مطالعاتی با هم داشته باشیم. بعید نیست، که همان مار پر خط وخال قدیمی که آدم و حوّا را با تفسیرِ غلطِ کلام خدا، گول زد و در دام ناباوری انداخت، در این اشتباهات نیز، همان روش را به کار برده باشد، که در این مختصر به شرح دو موردِ بسیار مهم اکتفا می کنیم.
در ترجمۀ فارسیِ قدیم می خوانیم:
در شب تولد عیسی مسیح "فوجی از لشگر آسمانی با فرشته حاضر شده خدا را تسبیح کنان می گفتند خدا را در اعلی علیین جلال و بر زمین سلامتی و در میان مردم * رضامندی باد" (لوقا ۲: ۱۳- ۱۴). در این جا می بینیم که جملۀ "مردمی که او را خشنود می سازند" از قلم افتاده است. به هر علت، این امر موجب شده که مردم چندان در فکر خشنودیِ خدا نباشند تنها با ایمان به مسیح، ایمانی که در کلام خدا در بارۀ آن می خوانیم:"شیاطین هم ایمان دارند و می لرزند" اکتفا کنند. روزی پس از خاتمۀ پرستش کلیسایی، از دوستی پرسیدم، وعظ امروز را پسندیدی. او گفت من برای دیدن مردم به کلیسا می آیم...... او برای خشنودی خود به کلیسا می رفت، زیرا از جملۀ فوق در کتاب مقدسی که او داشت خبری نبود. میلیونها مردم همانند او از فیض خشنود کردن خدا محروم شده و نمی دانستند که مردم برای خشنودی خدا به کلیسا میروند، نه برای خشنودیِ خود! در مورد اشتباه بزرگ دیگر: در آخرین آیه از باب بسیار مهم و حیاتیِ سوم یوحنا، در ترجمۀ قدیم جملۀ "امّا کسی که از پسر اطاعت نکند، حیات را نخواهد دید" از قلم افتاده، این آیه چنین ترجمه شده است: "آنکه به پسر ایمان آورده باشد حیات جاودانی دارد و* آنکه به پسر ایمان نیاورد حیات را نخواهد دید بلکه غضب خدا بر او میماند." در این اینجا نیز می بینیم که جملۀ بسیار مهم و حیاتی از کلام خدا، از قلم افتاده است.
خدا را شکر که در ترجمه های جدید این اشتباهات تصحیح شده اند. ولی اشتباهات دیگری نیز هست که اگر خدا بخواهد در بارۀ آنها نیز مطالعاتی با هم خواهیم داشت. چنانکه دیدیم ابلیس، در این کار دست داشته است و به وسیلۀ معلمین دروغین میلیونها مسیحی را، نه تنها از زیستن برای خشنودیِ خدا و داشتن آرامش و صفا در زندگی، محروم کرده، بلکه افکار میلیونها کسان دیگر را "کور کرده تا نور انجیل پرشکوه مسیح را که صورت خدای نادیده است نبینند" (دوم قرنتیان ۴: ۴). و از تعالیم مسیح در انجیل بی خبر باشند، در نتیجه از دریافت نجات آسمانی باز داشته شوند: کسی که از خدا باشد ( به یوحنا ۱: ۱۳ نگاه کنید). به کلام خدا گوش می دهد. شما به کلام خدا گوش نمی دهید، چون از خدا نیستید! (یوحنا ۸: ۴۷)
در جایی دیگر مسیح می فرماید: "ای ریاکاران! اشعیا در بارۀ شما درست پیشگویی کرد وقتی گفت: این قوم با زبان خود، به من احترام می گذارند، امّا دلهایشان از من دور است. عبادت آنها بیهوده است زیرا اوامر انسانی را به جای احکام خدا تعلیم می دهند" (متی ۱۵: ۹،۸). این معجزۀ نوشیدنی"آفریدنِ روح و روانی تازه" که از خدا به وسیلۀ روح القدس در ما انجام می گیرد، ما را در مطالعۀ دقیقِ روزانۀ کلام خدا نه تنها مقدّس بلکه مجهّز برای هر عمل نیکو می سازد تا روزی که: "اگر زنده و باقی باشیم، در ابرها ربوده شویم و خداوند را در هوا استقبال کنیم و همیشه با او باشیم" ِ(اول تسالونیکیان ۴: ۱۷).
در حاشیه: در مورد به کار بردن کلمۀ مصفّی در آیۀ بالا، که آن هم یکی از این اشتباهات است، منظور این است که: وعده های خدا در کلامش، بارها در زندگیِ اشخاص به کار گرفته شده اند به نتیجه رسیده اند. یا به اصطلاحی دیگر، وعده های خدا بارها آزموده شده اند، و کاملا قابل اعتماد هستند! در زیر فیض مسیح
چگونه عیسی مسیح به دنیا آمد و هدف او چه بود؟ در این روزها که خود را سرگرم برگزاری جشن کریسمس می کنیم، چه بهتر فرصتی پیدا کنیم تا در بارۀ مفهوم واقعیِ تولد مسیح مطالعاتی بطور خلاصه از دیدگاه کلام خدا به دست آوریم و دریابیم که کریسمس بدون در نظر گرفتن حقیقت مرگ و رستاخیز مسیح هرگز قابل درک نخواهد بود. چگونه آمد: می دانیم که خدا روح است، و روح را نمی توان بر صلیب کشید. از این رو هنگامی که مسیح به جهان آمد، گفت: "قربانی و هدیه را نخواستی، اما بدنی برای من مهیا ساختی. از هدایای سوختنی و قربانیهای گناه خشنود نبودی. آنگاه گفتم: اینک من خود می آیم، تا ارادۀ تو را ای خدا به جای آورم" (عبرانیان ۱۰: ۵).
هدف چه بود: قبل از اینکه مسیح به زمین بیاید، هدف خود را که همان نجات انسانها بوسیلۀ مرگ فداکارانه او بر صلیب و قیام مظفرانه او از مردگان بود، در نظر داشت. زیرا آن طبق "نقشۀ خود خدا وفیضی است که او از ازل در شخص مسیح عیسی به ما عطا فرمود" (دوم تیموتائوس ۱: ۹). در این نقشه، خدا، کلیسا یعنی نجات یافتگان مقدس و بی عیب را (افسسیان ۵) به عنوان عروس به فرزند دلبندش وعده داد و پسر با این قرارداد موافقت نمود و با قدرت روح القدس از مریم باکره متولد شد و در اطاعت و خوشی تمام، سهم خود را در این قرارداد به انجام رسانید و برای آماده کردن جا برای عروسش به آسمان صعود نمود و به زودی خواهد آمد تا عروس خود را به خانه ببرد(یوحنا ۱۴).
ما بر طبق فرمان مسیح (مرقس ۱۳). شب و روز در انتظار بازگشت پر میمنت او، در اطاعت با خوشی، و در پرستش با شکرگزاری، به سر خواهیم برد. تا روزی که فریادِ فرمانِ خدا و صدای رئیس فرشتگان و بانگ شیپور شنیده شود و خود خداوند به زیر آید تا در فضا با او ملاقات کنیم، و همیشه با او بمانیم (اول تسالونیکیان ۴). این است شادی واقعیِ کریسمس که داشتن آن در دل، با فرشتگان آسمان هم نوا شده، خدا را با حمد و ثنا چنین بسراییم: "خدا را در برترین آسمانها جلال و بر زمین در بین مردمی که مورد پسند او می باشند،صلح و سلامتی باد" (لوقا ۲) آیا این شادیِ آسمانی را در دل داریم؟ اگر نه، با توبه از گناهان از خداوند بخواهیم تا به ما عطا فرماید.
خداوند، سالروز خجستۀ میلاد مسیح را، به شما عزیزان و عزیزانتان متبارک بگرداند.
قوّت و قدرت برای رشد روحانی در انجیل متی می خوانیم که عیسی مسیح می فرماید: "انسان تنها به نان زنده نیست، بلکه به هر کلامی که از دهان خدا صادر شود" (متی ۴:۴). در اینجا منظور مسیح اینست که همچنانکه نان برای ادامهً زندگی جسمانی ضروری است، همچنان کلام خدا برای ادامهً زندگی روحانی ما ضرورت دارد. در جائی دیگر مسیح می فرماید: "سخنانی که من به شما گفتم، روح و حیات است" (یوحنا ۶:۶۳). یعنی اطاعت از مسیح است که روح ما را که در اثر گناه مرده است، زنده می کند و زندگی جاوید می بخشد. مطالعهً دقیق این دو آیه، علاوه بر اینکه یگانگی خدا با مسیح را کاملاً بر ما آشکار می گرداند، این حقیقت انجیل را هم، که مسیح می فرماید: "من و پدر یکی هستیم" (یوحنا ۱۰:۳۰)، تاکید می کند! نه تنها این، بلکه ما را وا دارد می سازد تا از طریق صحیح تغذیهً جسم خود (جهت زنده ماندن)، که در آفرینش در ما ودیعه گذارده شده است، طریق صحیح تغذیهً روح خود (جهت زنده ماندن تا به ابد) را بیاموزیم:
در تغذیهً جسم در تغذیهً روح
گرسنه و تشنه می شویم. روح القدس ما را گرسنه و تشنۀ پارسایی می کند.
برای خود غذا تهیه می کنیم. کوشش می کنیم کتاب مقدس را برای خود تهیه کنیم.
غذا را می چشیم تا طعم آن را دریابیم. کوشش می کنیم آنچه را که می خوانیم درک کنیم.
غذا را می جویم و بعد می خوریم. در آنچه درک کرده ایم مطالعه و تحقیق می کنیم.
آنوقت مرحلۀ هضم و جذب غذا می آنوقت مرحلۀ تفکر و راز و نیاز می رسد که تنها
رسد که بوسیلۀ آن قوت و قدرت بوسیلهً آن می توانیم قوت و قدرت روحانی برای
برای کار و زندگی کسب می کنیم. زیستن در حضور خدا و دادن بشارت کسب کنیم
امید است که در اثر درخواست ما از خدا در دعا، فیض مسیح شامل حال ما گردد و روح القدس ما را گرسنه و تشنۀ پارسایی(پاکی از گناه) نماید. در نتیجه با هدایت او که الهام کنندۀ کتاب مقدس است، مطالعۀ بیشتری برای رشد در فیض و شناخت خداوند و نجات دهندهً ما عیسی مسیح بنمائیم. (دوم پطرس ۳: ۱۸).
"بدون قدوسیت هیچ کس خداوند را نخواهد دید" (عبرانیان ۱۲:۱۴). خداوند در کلامش چنین الهام فرموده است: "چونکه از گناه آزاد شده و غلامان خدا گشته اید ثمرِ خود را برای قدوسیت می آورید که عاقبت آن حیات جاودانی است" (رومیان ۶:۲۲). این همه از فیض خداوند است، که او پیش از بنیاد عالم اراده فرمود ما را بوسیله روح القدس روحاً (فکر-احساس-اراده) از دنیایی که مردم آن تحت نفوذ شیطان قرار دارند (قدرت تاریکی) جدا سازد و به دنیایی که در آن پسر عزیزش در دل مردم حکومت می کند (قلمرو نور) قرار دهد (کولسیان ۱:۱۳). چگونه؟ کتاب مقدس همچون آینه ایست که لکه های گناهان ما را نمایان می سازد. در مطالعۀ این کتاب صدای خدا را می شنویم که از ما می خواهد با پشیمانی از ارتکاب به گناهان خود توبه نماییم و با اطاعت از کلامش بسوی او برگردیم. توبه را باید از خدا طلب نمود تا مبادا مثال "توبۀ گرگ" شود! "خدا به دل می نگرد، اگر پشیمانی ما برای خدا بوده که موجب توبه شده است" (دوم قرنتیان ۷:۱۰)، او به خاطر قربانی عیسی مسیح بر صلیب، "گناهان ما را می آمرزد و از هر ناراستی پا کمان می سازد" (اول یوحنا ۱:۹). در نتیجه هدف زندگی ما جلال دادن خدا و بهره مند شدن از او تا به ابد خواهد بود!
می دانیم داشتن هدف در زندگی کافی نیست، بلکه باید راه رسیدن به هدف را بدانیم و الا به خطا خواهیم رفت! معنی کلمه گناه هم خطا کردن در نشانه گیری است. در کلام خدا هدف ما رسیدن به جلال خدا است (رومیان ۳:۲۳). برای رسیدن به هدف، باید اوامر خدا را با دل و جان اجرا کنیم. اینک نمونه ای از اوامر: "همان گونه که مسیح عیسای خداوند را پذیرفتید، در او سلوک کنید: در او ریشه گیرید و بنا شوید، و همان گونه که تعلیم یافتید، در ایمان استوار شده، لبریز از شکرگزاری باشید" (کولسیان ۲:۶-۷). ریشه گرفتن در مسیح به معنی ریشه گرفتن در کلام اوست، تا به این وسیله غذای روحانی از او جذبِ روح و روان ما گردد (یوحنا۶:۵۴) و ایمان ما به تدریج رشد کند، به مرحله ای برسد که دائماً برای جلال خدا، "در محبت عمل نماید" (غلاطیان ۵:۶)! و کاش در اثر فیض خدا آیۀ زیرین از کلام خدا الگوی زندگی ما شود: "آنچه کنید از دل کنید به خاطر خداوند نه به خاطر انسان" (کولسیان ۳:۲۳). خوش بحال کسی که چنین زندگی مقدسی دارد. او روزانه: "جلال خداوند را در آینه ( کلام خدا) می نگرد (به دقت مطالعه می کند) و در نتیجه از جلال تا جلال بهمان شکل متبدّل می شود" (۲قرنتیان۳:۱۸) و دل او در آسمان در حضور پدرِ پُر جلالش می تپد (کولسیان ۳ :۳)!
از فیض سرشار او، پیوسته برکات فراوانی یافته ایم."و از پری او جمیع ما بهره یافتیم و فیض به عوض فیض. (یوحنا ۱: ۱۶)". بشر از روزی که متولد می شود تا روزی که در این دنیا بسر می برد، لابد است که از زندگی به هر نحوی که شده بهره بگیرد. کودک ابتدا از مادر و پدر خود بعد از مدرسه، همکلاسان، محیط، و معلومات خود و بالاخره از اجتماع و اطرافیان خود به عناوین مختلف بهره می گیرد و زندگی خود را به طریقی که تناسب مستقیم با شدت و ضعف این بهره گیری دارد، بسر می برد. مسلم است کسانی که به عللی نمی توانند و یا نمی خواهند از این منابعی که خداوند برای بهره گیری در دسترسشان گذارده است بهره بگیرند، در زندگی خود ناموفق و نابسامان خواهند بود. نکته مهم و اساسی در این بهره گیری اینست که بدانیم منظور نهائی از این بهره چیست. اگر منظور تنها بدست آوردن مال و منال، مقام و منزلت، شهرت و خوشگذرانی (جنبه جسمانی این تلاش) باشد، از خدا نیست، بلکه از: "شهوت جسم، خواهش چشم و غرور زندگانی" است (اول یوحنا ۲: ۱۶). که از شیطان می باشد. به همین علت است که انسان که سالها در جستجوی راز خوشبختی، چشمه آب حیات و سایر آرزوهای جسمانی خود بوده هرگز نتوانسته و نخواهد توانست در این راه موفقیت حاصل نماید مگر اینکه به نجوای روح القدس گوش فرا دارد (جنبه روحانی این تلاش) و بسوی عیسی مسیح روی آورد و از او بخواهد تا تمام افکار، آرزوها و امیال جسمانی او را که فانی هستند تبدیل به افکار، آرزوها و امیال روحانی که جاودانی می باشند نماید.
متاسفانه اغلب دانسته و یا ندانسته در فکر برآوردن هوسها و تمایلات نفسانی خود که از زمان کودکی در ما ریشه دوانیده اند بوده ایم، و کمتر در فکر شنیدن صدای خدا از کلامش می باشیم، کلامی که "زنده و موثر است و برنده تر از هر شمشیر دو دم، و چنان نافذ که نفس و روح، و مفاصل و مغز استخوان را نیز جدا می کند و سنجشگر افکار و نیتهای دل است" (عبرانیان ۴: ۱۲). کلامی که ما را هشدار می دهد که: "هر که برای جسم خود کارد از جسم فساد را درو کند و هر که برای روح کارد از روح حیات جاودانی خواهد دروید" (غلاطیان۶: ۸). خداوند زنده که خدای پر محبت است،" به خاطر محبت عظیم خود که به ما دارد"، بارها بوسیله کلامش، بوسیله فرستادن یگانه فرزند دلبندش، بوسیله فرستادن روح پاکش و بوسیله کلیسایش ما را مخاطب قرار داده می فرماید: شما را دوست دارم و نمی خواهم هلاک شوید (دوم پطرس ۳: ۹). شما که جسماً تولد یافته اید، باید روحاً نیز تولد تازه یابید تا بتوانید پادشاهی خداوند را ببینید (یوحنا ۳:۳). عجیب نیست این پری محبت مسیح، که "فراتر از معرفت بشری است" که او "پیش از آفرینش جهان مقدّر گشت و در زمانهای آخر ظهور کرد" (اول پطرس ۱: ۲۰) و (مکاشفه ۱۳:۸)، تا ما در فروتنی تمام با ایمان به او و اطاعت از سخنانش، به گناهان خود پی ببریم، در اثر توبه، از آنها پاک گشته، بوسیله پُریِ روح او از بالا تولد یابیم و هدیه رایگان حیات جاودانی را مالک شویم؟ (یوحنا ۳: ۱۶).
سوال: از کجا بدانیم این چیزها حقیقت دارد؟ کتاب مقدس را که از الهام خداست باز می کنیم و حقیقت این چیزها را در آن می یابیم که: "در گذشته خدا بارها و از راههای گوناگون به واسطه پیامبران با پدران ما سخن گفت، اما در این زمانهای آخر به واسطه پسر خود با ما سخن گفته است، پسری که او را وارث همه چیز مقرر داشت و به واسطه او جهان را آفرید. او فروغ جلال خدا و مظهرکامل ذات اوست، و همه چیز را با کلام نیرومند خود نگاه می دارد. او پس از پاک کردن گناهان، به دست راست مقام کبریا در عرش برین بنشست" (عبرانیان ۱:۱-۳).
سوال: چگونه بشارت این نجات عظیم به ما رسید؟ پاسخ را در انجیل می یابیم: "این مژده را ابتدا عیسای خداوند اعلام نمود بعد کسانی که از دهان او شنیدند آن را برای ما تائید کردند" (عبرانیان ۲: ۳). پولس رسول در این باره می نویسد: "ای برادران، می خواهم بدانید انجیلی که من بدان بشارت دادم، ساخته و پرداخته بشر نیست، زیرا من آن را از انسان نیافتم، و کسی نیز آن را به من نیاموخت، بلکه آن را از طریق مکاشفه عیسی مسیح دریافت کردم" (غلاطیان ۱: ۱۱ -۱۲). بنابراین، دیگر جای هیچگونه شکی درباره اینکه کتاب مقدس تنها کتابی است که از طرف خدا می باشد، برای هیچ کس باقی نمی ماند. بنا بر حقایقی که از کلام خدا یاد گرفتیم، اگر در نتیجه بهره گیری از پری مسیح، خدا را مالک مطلق جان و مال خود نمی دانیم. اگر در دل به مسیح ایمان داریم ولی کلامش در ما جائی ندارد و از آن اطاعت نمی کنیم، طبق کلام خدا، او را دوست نداریم (یوحنا ۱۴: ۲۳)، در این صورت، معلوم است که هنوز از خود خالی نشده ایم، تا او توسط روحش ما را پر سازد!
در خاتمه، اگر در فکر زیستن در دنیای آینده که خدا ما را برای زیستنِ تا به ابد در آن، آفریده است نیستیم. عاقلانه است که هم اکنون با ایمان به عیسی مسیحِ زنده روی آوریم، و از او با بهره گیری از فیض سرشار او، که قول داده است "هرگز ما را رد نخواهد کرد"، (یوحنا ۶: ۳۷)، حیات جاودانی را به ارمغان بگیریم و تا به ابد با او زندگی کنیم.